Click!Click!

Thursday, October 21, 2010

Memang dah perangey manusia..

Otak Kiri: Sik kira, aku nak ngepost juak entri marah2 di sitok...
Otak Kanan: Aih...apa tek ko madah nak ngepost entri2 positif ajak, all da way katenya..
Otak Kiri: Sik tahan nyawa ku tok, takut ku ngansa2 di depan PC tok..ko mok nanggong?
Otak Kanan: ehh...sukati lah ko sia, nang emos..

Sapa yg sik emos ...bila kelakar di telefon, diterais, diterngak, dijerit camya..bagailah saya tok pekak, ataupun saya tok ngelaka bahasa asing nak sik di faham orang..mun dah kelaka di telefon ya jaga emosi juak, jangan sampey marah2, terjerit-jerit, nak ke heran org nangga..mun di dalam ofis ok lah, bah mun di jeraya? nak ke di padah org meroyan moha ndak tentu pasal..sigek gik, mentang2 ko ya kelaka di fon, sik berdepan, sukati jak ko nak nerais saya, padahal saya cuma nanya kenak benda ya jadi gia, sik dipolah, sik diurus, sik di explain..for ur info, behind my back my client also already and continuously shouting at me, asking for explanation..yang i jadi org tengah tok terpaksa jak nahan rasa due to 'professionalism' yang we ol practise kan...come to think of it ker saya yang dah lali ngan perangey klien yg mala jak ngansa mintak tok mintak ya? aih dah tahap kebal juak saya tok owh.. tapi kebal2 i uols. i tok pun manusia juak, ada hati dan perasaan ( i tok berhati lembut, sikit kenak terngak i dah terasa..sob..sob..)

Back to dat officer yg menerais i tadik..1st u ya keja kerajaan, pegawai kerajaan, so bukan uols ada etika yang mok di ikut ka? sukati jak nerais i...2ndly, for god sake - we are friends, since uni bah....sama bilit gik ya..makan minum outing suma sama, so kenak u sampei ati nerais i gia? 3rdly, we ols grad from the same uni, we claim the same honors juz dat i practice, u're not..kita sama level jak bah..4thly, the delay are caused by ur ofis, not ours, we've submitted everything already, u guys yg tak do ur part, ada ati nak nerais org..pooodahh! huh..kan dah terpaksa kakya ko ya sms saya mintak maaf, say sorry- iboh amik ati katanya, saya sik amik hati, saya makan ati jak....huhuhu :(

So, orang kampung semua - moral of da story is:
1) If u call yourself professional, then u have to act, work, speak like one.
2) Do not shout at people, if u are in their shoes...of coz u would never ever like to be treated like that.
3) Mun kitak orang rasa kitak orang pandey, banyak gik orang lebih pandey dari kitak orang - so jangan rasa 'up' sik tentu pasal..
4) Even if u ols kelaka over the fon ngan orang, and rasa marah moha tahap gaban sekalipun, speak wisely, use ur brain, control ur mouth dan jangan sekali kali nerais/ teriak orang ya..be professional!
5) Ngenang sikit juak la kawan2 yg kita ada...waima kawan2 masa sama sekolah tadika/ sekolah rendah/ menengah, masa uni dolok - sikit sebanyak sidak ya kawan2 kita juak...jangan hilang kawan over simple transaction yang berlaku tiap2 hari yaa..
6) Untuk orang yang pernah berada in my shoe, well one word - SABAR- do not ever loose ur temper, control urself n tell urself dat it'll over soon..
7) Memang dah perangey manusia - ada sweet , ada rude..pilihan di tangan anda!

Okeh, ada sapa2 mok join i makan ice-cream ptg tok?  *mode down*

No comments:

Post a Comment